Onderzoek: merkpositionering Roosen Zwembaden

Van probleemstelling tot communicatieplan

Het probleem

Roosen Pool Experts (voorheen: Roosen Zwebaden) zette door de jaren heen verschillende marketing- en communicatiemiddelen in. Voor zowel Roosen als de zusterbedrijven gold dat er een breed scala aan (mogelijk inefficiënte) on- en offline mediakanalen werd gebruikt. Dit leidde tot hoge kosten. Daarnaast was er weinig overzicht in wat, waarom en hoe er gecommuniceerd werd richting de buitenwereld en werd er geen strategie gehanteerd.

 

De gewenste situatie

Eigenaar Frank Roosen omschreef de gewenste situatie met één hoofdwoord: focus. Hij wenste één duidelijke marketing- en communicatiestrategie voor zijn bedrijf. Hij gaf aan dat het binnen deze strategie mogelijk moet zijn bepaalde merken/producten op verschillende manieren te positioneren. Vergelijkbaar met Coolblue: één organisatie met een sterke marketing- en communicatiestrategie, maar met een uiteenlopend assortiment. (Van Apple tot huis-tuin-en- keuken telefoons).

Het onderzoek

Wat begon als een merkonderzoek, groeide uit tot een bedrijfsplan. In het plan kwamen onderdelen als een uitgebreid (praktijkgericht) doelgroeponderzoek, volledige marktanalyse, imago-onderzoek, concurrentiematrix en meer aan bod. Het haarfijn uitzoeken waar de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van Roosen en haar omgeving liggen leidde tot een communicatieplan op maat.

Het resultaat

Samen met Roosen en marketingbureau ibizz werkte ik aan het uitwerken van de adviesonderdelen. Dit betrof onder andere het herpositioneren van Roosen als merk, de bouw van een nieuwe website met uitgebreide SEO strategie en het verbeteren van de marketing funnel. Alle adviezen (inclusief uitvoeringen) zijn gebaseerd op argumenten en data uit het onderzoek.

Ik wil een betere merkpositie